ti-prepei-na-mas-anisixei-sta-galaktokomika

Τι πρέπει να μας ανησυχεί στα γαλακτοκομικά;

Τα γαλακτοκομικά διαδραματίζουν βασικό ρόλο στη διατροφή πολλών ανθρώπων. Ένας αριθμός προϊόντων διατροφής παρασκευάζεται από το γάλα αγελάδων, προβάτων και κατσικιών, όπως τυρί, γιαούρτι, γάλα, βούτυρο και παγωτό. Όμως, υπάρχουν και δικαιολογημένες ανησυχίες όσον αφορά στα γαλακτοκομικά τρόφιμα και την υγεία μας.

Ανησυχίες για τα γαλακτοκομικά

Οι ακόλουθες ενότητες εξετάζουν τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία από την κατανάλωση γάλακτος.

Κορεσμένα λιπαρά

Τα γαλακτοκομικά είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά. Η κατανάλωση πολλών κορεσμένων λιπαρών μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα χοληστερόλης, αυξάνοντας τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και εγκεφαλικού.

Οι άνθρωποι δεν λαμβάνουν περισσότερο από το 5-6% των συνολικών θερμίδων τους από κορεσμένα λίπη.

Δυσανεξία στη λακτόζη

Η δυσανεξία στη λακτόζη είναι μια κατάσταση όπου το σώμα δεν παράγει λακτάση, ένα ένζυμο που χρειάζεται για να διασπάσει ένα σάκχαρο που ονομάζεται λακτόζη που υπάρχει στο γάλα.

Υπολογίζεται ότι το 65% των ανθρώπων έχουν μειωμένη ικανότητα πέψης της λακτόζης μετά τη βρεφική ηλικία.

Αλλεργία στο γάλα

Η αλλεργία στο γάλα, ή η υπερευαισθησία, διαφέρει από τη δυσανεξία στη λακτόζη. Σε μια αλλεργία, το σώμα αντιδρά στις πρωτεΐνες, όχι στα σάκχαρα, στο γάλα.

Μια αλλεργία στο αγελαδινό γάλα μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα, όπως συριγμό και άσθμα, διάρροια, έμετο και γαστρεντερική δυσφορία. Οι σοβαρές αλλεργίες μπορεί να οδηγήσουν σε αναφυλαξία, μια απειλητική για τη ζωή αλλεργική αντίδραση.

Πάρα πολύ κάλιο ή φώσφορος

Η λήψη υπερβολικής ποσότητας ορισμένων θρεπτικών συστατικών μπορεί να είναι επιβλαβής. Η υπερκατανάλωση μόνο από τη δίαιτα είναι σπάνια, αλλά ορισμένα φάρμακα ή ιατρικές καταστάσεις μπορεί να το κάνουν πιο πιθανό.

Εάν ένα άτομο έχει προβλήματα με τα νεφρά, η υπερβολική ποσότητα καλίου ή φωσφόρου μπορεί να είναι επιβλαβής. Η υπερβολική ποσότητα καλίου είναι γνωστή ως υπερκαλιαιμία.

Πάρα πολύ ασβέστιο

Το πολύ ασβέστιο ή υπερασβεστιαιμία μπορεί να προκαλέσει δυσκοιλιότητα, πέτρες στα νεφρά ή νεφρική ανεπάρκεια. Είναι σπάνιο να συμβεί αυτό μόνο από τη διατροφή, αλλά μπορεί να αποτελεί κίνδυνο όταν ένα άτομο λαμβάνει συμπληρώματα ασβεστίου.

Ορμόνες και αντιβιοτικά

Το αγελαδινό γάλα μπορεί να περιέχει υπολείμματα ορμονών και αντιβιοτικών, καθώς και διοξίνες.

Αυτές οι υπολειμματικές ουσίες μπορούν να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην ανθρώπινη υγεία, συμπεριλαμβανομένων δυσμενών επιπτώσεων στο νευρικό σύστημα, στο αναπαραγωγικό σύστημα και στο ανοσοποιητικό σύστημα. Μπορεί δυνητικά να αυξήσουν τον κίνδυνο ορισμένων τύπων καρκίνου.

Ενώ το ασβέστιο και η βιταμίνη D από το αγελαδινό γάλα μπορούν να ωφελήσουν την υγεία των οστών, υπάρχουν επίσης ορισμένες ενδείξεις ότι οι ζωικές πρωτεΐνες στη διατροφή, για παράδειγμα, από το αγελαδινό γάλα, έχουν οξινιστική δράση.

Σύμφωνα με ερευνητές του Χάρβαρντ, αυτό θα μπορούσε να βλάψει την υγεία των οστών αναγκάζοντας το σώμα να τραβήξει ασβέστιο από τα οστά για να αποκαταστήσει τα βέλτιστα επίπεδα pH του αίματος. Δεν συμφωνούν όλοι με αυτό, ωστόσο.

Ως εκ τούτου, το καθαρό όφελος από το ασβέστιο στο αγελαδινό γάλα μπορεί να είναι χαμηλότερο από το αναμενόμενο.

Για βρέφη
Τα βρέφη δεν πρέπει να πίνουν αγελαδινό γάλα πριν από την ηλικία των 12 μηνών. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το αγελαδινό γάλα έχει πάρα πολλές πρωτεΐνες και μέταλλα για να διαχειριστούν τα νεφρά ενός βρέφους και μπορεί να τα θέσει σε κίνδυνο εντερικής αιμορραγίας.

Υποκατάστατα γάλακτος

Το γάλα έχει πολλές χρήσεις, συμπεριλαμβανομένου του ροφήματος, που προστίθεται σε smoothies ή περιχύνεται σε δημητριακά.

Διατροφικά μιλώντας, το γάλα είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και ασβέστιο. Οι εναλλακτικές λύσεις γάλακτος φυτικής προέλευσης μπορούν να παρασκευαστούν από όσπρια (σόγια), δημητριακά (βρώμη, ρύζι), ξηρούς καρπούς (αμύγδαλο, καρύδα), σπόρους (λινάρι, κάνναβη) ή άλλα δημητριακά (κινόα).

Ορισμένα προϊόντα είναι εμπλουτισμένα με ασβέστιο και βιταμίνη D για να μοιάζουν με το γαλακτοκομικό γάλα, ενώ άλλα όχι. Ορισμένα εναλλακτικά γάλατα μπορεί επίσης να ενισχυθούν με βιταμίνη Β12.

Πολλά από αυτά τα μη γαλακτοκομικά γάλατα έχουν επίσης πρόσθετα σάκχαρα για να βελτιώσουν τη γεύση τους, αν και οι περισσότερες μάρκες προσφέρουν μια έκδοση χωρίς ζάχαρη.

Ορισμένα μη γαλακτοκομικά γάλατα πωλούνται στο ψυγείο, ενώ άλλα είναι σταθερά στο ράφι. Όποιος έχει αλλεργία ή δυσανεξία στο αγελαδινό γάλα ή που σκέφτεται να αποφύγει το αγελαδινό γάλα για ηθικούς ή περιβαλλοντικούς λόγους, μπορεί να δοκιμάσει εναλλακτικές λύσεις γάλακτος.

Διατίθεται μια σειρά από υποκατάστατα γάλατα, όπως αμύγδαλο, σόγια, καρύδα, κάνναβη και βρώμη. Τα ροφήματα σόγιας εμπλουτισμένα με ασβέστιο, βιταμίνη Α και βιταμίνη D αποτελούν μέρος της ομάδας γαλακτοκομικών τροφίμων καθώς έχουν παρόμοια διατροφική σύνθεση με το γάλα.

Άλλα εναλλακτικά γάλακτος που παρασκευάζονται από φυτά μπορεί να περιέχουν ασβέστιο, αλλά δεν ανήκουν στην ομάδα των γαλακτοκομικών, καθώς το διατροφικό τους προφίλ δεν είναι παρόμοιο με το γάλα σόγιας ή το αγελαδινό γάλα.

Το αγελαδινό γάλα είναι μια καλή πηγή ασβεστίου, πρωτεΐνης και άλλων σημαντικών θρεπτικών συστατικών που μπορούν να έχουν οφέλη για την υγεία.

Ωστόσο, τα γαλακτοκομικά δεν είναι απαραίτητα για τη βέλτιστη υγεία. Πολλοί άλλοι το συνιστούν, ωστόσο, και πολλοί άνθρωποι βρίσκουν το αγελαδινό γάλα έναν εύκολο τρόπο για να λάβουν απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, όπως ασβέστιο, βιταμίνη D και πρωτεΐνη.

Διαβάστε περισσότερα για τα γαλακτοκομικά προϊόντα:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.